över fullt

Överfullt med hasselnötter jag plockar och plockar hela tiden!


Men hasselnötter gömmer en obehaglig överraskning för de som inte vet, nämligen nötvivlar! Nötvivel är en skalbagge som på sommaren lägger ett ägg i en hasselnöt. Det kläcks sedan inne i nöten och blir en vit tjock larv. Denna larv går sedan från nöt till nöt och äter upp dess innehåll, faller sedan till marken och förpuppas. Man kan inte se vilka nötter som det är ett ägg i bara om Nötviveln kläckt och gnagt sig ut då blir det ett litet hål efter den. För att få bort alla angripna nötter lägger jag dem på en djup plåt och passar dem sen kommer den här killen in och hjälper till att förgöra dem


den feta proteinrika larven blir ett skrovmål för honom och jag blir av med ohyra. Han får mat och jag får friska nötter en win win situation. Hade jag inte haft honom så skulle jag få ha ihjäl alla larver som kommer ut. Men nu föder de en annan levande art ist:-)

Kommentarer
Postat av: Mari

Nya kunskaper för dagen. Tack!

2014-09-18 @ 13:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0