Men du ser inte döv ut

En fras jag ofta får höra. Nehe jag får väl gå hem och hämta det stora guldiga hornet och trycka in i örat och rollatorn. Hur ser en döv ut? En liga som bara går i röda tröjor? Med en 50cm bred skylt runt halsen där det står varning döv! Vi hoppar runt på ett paraply som dr snuggles? Eller är vi så jädra ovanliga att ingen sett oss, vi kanske rent av är en ny art?! Är det därför ingen känner igen oss? När vi går på gator och torg är det en vakt som går bakom och larmar om "deaf man walking". Har du sett en döv "Ring Efterlyst!".

Jag vet att det inte syns att man är döv där av smälter vi in med alla andra. Men föreställ dig att vi ständigt varje dag under alla timmar får koncentrera oss på vad andra människor säger, vi måste vara ständigt på alerten och skärpta för att leva vårt liv socialt och i gemenskap med andra. När man sedan kommer till den dagen man är skit trött orkar inte koncentrera sig det bara rinner ur en "man orkar inte lyssna" då vill man komma ifrån alla intryck och bara vara isolerad från allt vad ljud heter för det är jobbigt jag lovar och just den dagen är det jobbigare än vanligt för då måste man förklara om och om igen varför ma inte lyssnar. Fast än man är trött för att man lyssnat för mycket. Frågar du något den där dagen så kanske du inte får ett svar kanske bara en nickning för att visa jag ser dig och du är hörd men man är så slut efter att ha lyssnat och koncentrerat sig så mycket under vecka att man inte har orken till mer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så klokt skrivet!
Tack för att du finns.
Att jag får dela dina tankar och vardag.
💜💕💖

2014-09-26 @ 13:18:43
Postat av: Anci Jacobsson

Man glömmer lätt bort det du skriver om att man måste koncentrera sig timmar varje dag. Klart man blir trött då. Nu kan jag inte sätta mig in i hur det är att vara döv, jag hör bara dåligt och det kan vara jobbigt ibland.
Du är en sådan stark person och du inspirerar mig ganska mycket genom att vara så ödmjuk och positiv trots allt du varit med om. Keep up the good work - and I will follow you ;)

2014-09-27 @ 11:47:38
URL: http://www.shabbychicochjag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0