Jag är för föröka!

90procent av mina växter är från frö eller förökade från modersplantan. Majoriteten av växter går att föröka det är bara en fråga om tillvägagångssättet. Som fredskallan där tar man ingen stickling så jag väntar tills kallan har växt ur sin kruka, klyver dess rot på mitten och planterar dem i två krukor, då har man förökat till två plantor och så kan man fortsätta. Slingrande växter kan man med fördel ta topskott på det innebär att man tar toppen på en ranka drygt 10-15cm lång toppstickling, andra förökas med sidoskott eller kanske rent av bara ett litet blad! Jag beskär mina medelhavsväxter ganska så hårt inför vintern för de tappar ändå många blad vintertid och går som i dvala, beskär även citronficusen då den växt rejält under sommaren alla dessa sticklingar som jag beskärt från ficus, lager, citron åker ner i antingen i jord med plastpåse över eller i vas för rotbildning, framåt våren kommer de vara rotade och skjuter ut nya skott! En del exotiska frukter som jag har ute under sommaren tar jag sticklingar från tills nästa säsong, man bör tänka på att det kanske inte är värt att skapa plats att övervintra en växt i 45l kruka så skott/sticklingar är en bra grej där så gör jag med bland annat kapkrusbär. Man kan få roliga växter enbart genom att tjuva lite sticklingar hos vänner och familj och dessutom de flesta bryr sig inte om att du tar lite sticklingar från dem. Så byt/dela/föröka din växtlighet då blir du aldrig av med din favorit växt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för bra tips!

2014-09-09 @ 10:45:33
Postat av: Mari

Tack för bra tips!

2014-09-09 @ 10:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0